Veel gestelde vragen

Onze assistenten krijgen frequent dezelfde vragen van patienten. Vandaar dat we ze hier verzamelen en beantwoorden. De lijst zal steeds aangevuld worden, als we merken dat er nog onduidelijkheden bestaan.  

Carlo Heijmans heeft een brief samen met Andre van Loenen gemaakt en deze aan al zijn patienten gemaild en ook een aantal huis aan huis in brievenbussen gedaan. 
Als u die informatie niet ontvangen heeft dan spijt dat ons. Het kan zomaar zijn dat uw mail niet (meer) klopte of dat u de brief niet heeft ontvangen. 
Gelukkig heeft u deze website gevonden, want dat stond ook in de brief vermeld.

De praktijk is overgenomen door dokter van Loenen.  Als een praktijk overgenomen wordt, worden automatische alle patienten op naam van de nieuwe huisarts ingeschreven.  Uw huisarts is dus per 1 januari 2024 dokter van Loenen geworden.  Hij is verantwoordelijk voor de praktijkvoering, de organisatie, personeel enzovoort. 
U ziet dus dokter van Loenen vooral in de praktijk, maar er zijn ook andere huisartsen die zo nu en dan aanwezig zullen zijn. Kijkt u daarvoor onder ‘ons team‘.
Zo zal bijna dagelijks ook spreekuur worden gehouden door afgestudeerd arts en 3e jaars huisarts in opleiding, Andjeny Samadhan

Er wordt in Huisartsenpraktijk Merlin van 8.00 – 12.00 uur spreekuur gehouden door twee dokters.  Het oude middag spreekuur is dus naar de ochtend verplaatst, omdat er twee dokters tegelijkertijd spreekuur houden.  Hierdoor blijft er in de middag voor de dokters en de assistente tijd over om bijvoorbeeld in Zaandam ook spreekuur te houden, maar ook bijvoorbeeld visites te doen en een hoop administratieve werkzaamheden. 
U kunt wel altijd bij huisartsenpraktijk Merlin binnenlopen. Dus ook in de middag.  In de middag komt u dan bij de receptie zonder dat u de receptioniste ziet. U kunt dan contact met haar maken via het beeldscherm dat op de balie staat.  Zij zit op 7 minuten rijafstand bij u vandaan in de andere praktijk in Zaandam. Afhankelijk van uw klachten kan zij haar beeldscherm doorverbinden naar een beeldscherm met de doktersassistente of zelfs naar een beeldscherm met de huisarts.  
Zo lossen we de middag ‘digitaal’ op, zodat we op diverse plekken zorg kunnen blijven leveren. 

Net zoals het ziekenhuis daar ook geen rekening mee kan worden gehouden, kunnen wij dat ook niet. In uw CAO van uw werk staat wanneer u naar uw huisarts mag. Meestal is dat heel vroeg in de ochtend. Als ZZP-er bent u zelfs een stuk flexibeler. 
Tenzij het spoed is zien we in de middag dus geen patienten van Zaandijk in Zaandam.  Wat we wel doen is een digitaal spreekuur houden in de middag als uw klacht dat toelaat. Dat vereist aan uw kant wel een goede internetverbinding en een smart-telefoon/tablet.  Eventueel loopt u ’s middags naar praktijk Merlin om via het receptie-beeldscherm met de dokter te kunnen praten. Dat kan dus ook. U wordt dan naar een andere kamer geleid, om daar prive met de dokter te praten. 
Bij uitzondering kunnen patienten eventueel in de middag naar de praktijk in Zaandam komen. Dan moeten we kijken welke dokter we daarvoor vrij kunnen maken. 

Als u het nieuws de afgelopen jaren over huisartsen gevolgd heeft, dan weet u dat er een groot tekort aan praktijkhoudende huisartsen en doktersassistenten is en dat soms commerciele bedrijven de praktijken overnemen, experimenteren, waarbij de kwaliteit en zorg ver te zoeken zijn.  
Carlo was al een tijd op zoek naar een huisarts die zijn praktijk wilde overnemen, maar dat wilde maar niet lukken. 
Uiteindelijk heeft dokter van Loenen dus de praktijk overgenomen, maar aangezien hij nog een grote praktijk in Zaandam heeft en zich niet door midden kan zagen, lukt het wel om goed voor u te zorgen met deze nieuwe organisatie. 
In de middag is hij in de andere praktijk aan het werk, 7 minuten rijden bij u vandaan.  We zijn de hele dag bel-bereikbaar en u kunt via de receptie in de praktijk ook via het beeldscherm met de receptioniste praten.  
Zo zijn we toch een soort van op twee plaatsen tegelijkertijd. Ja, het is heel modern.  Zelfs wij moeten er aan wennen, maar helaas is en kan het niet anders. 

Dat vinden wij jammer, maar het staat u vrij om onze praktijk te verlaten en een andere huisarts te zoeken, die wel aan uw wensen voldoet. We weten echter ook dat een hoop praktijkhoudende huisartsen gesloten zijn voor nieuwe patienten, juist omdat ze het veel te druk hebben en overbelast zijn.
Ook hebben in Nederland daardoor al duizenden patienten geen huisarts ! 
Wij bieden u een hoop, zoals inmiddels veel patienten al hebben gemerkt, maar dat kan alleen door deze vorm van organisatie. 

Nee, dat gaat niet. Carlo is waarnemend huisarts geworden en deze functie zal hij uitoefenen in onze praktijk in Zaandam, waar hij zijn handen vol heeft aan Zaandamse patienten. 
Hij ziet in deze praktijk eventueel in de middag spoed-patienten uit Zaandijk, maar aangezien er ook nog andere huisartsen werkzaam zijn en Carlo specifiek voor Zaandam wordt ingezet, zal er dus een kleine kans zijn dat u hem zult zien.  

De regel is dat u dagelijks altijd bij spoed bij ons terecht kunt.  Wij zijn 7 weken per jaar op vakantie/nascholing. Dat betekent dat praktijk Merlin 7 weken per jaar volledig gesloten is . In die weken kunt u bij spoed altijd terecht op onze lokatie in Zaandam, 7 minuten rijden van praktijk Merlin. 
Ook wij moeten af en toe vrij zijn om nascholing te volgen en bij te tanken om ons zware vak (70-80 uur per week werken) te kunnen blijven uitvoeren. 

Dat klopt.  De organisatie is heel anders. Er zijn twee dokters die spreekuur houden en ook de assistente houdt op vaste tijdstippen in de ochtend spreekuur. Dat betekent dat er soms op een moment al 3 patienten tegelijkertijd zitten te wachten totdat ze worden opgeroepen. Als er dan ook nog familie meekomt voor de patient dan is de wachtkamer al snel vol. Laat staan als er iets gebeurd, waardoor een van de dokters of de assistente uitloopt. 

Onze organisatie is heel anders, wij dokteren heel anders, ad hoc doen wij veel meer. Als de dokter bijvoorbeeld meteen wil opereren of een injectie wil zetten en patienten daar niet lekker van worden,  dan kan het even duren voordat ze zich weer beter voelen om de praktijk te verlaten. 
Ook zijn er patienten die ons willen leren kennen en wat uitgebreider de tijd nemen om hun medische dossier met de dokter door te nemen. Ook dat loopt wel eens uit. 
De doktersassistente doet altijd een inschatting hoeveel tijd er nodig is voor de patient, maar soms vertellen patienten tegen de assistente dat ze maar een klacht hebben en vervolgens komen ze bij de huisarts met 4 klachten.  Of ze zeggen dat ze maar 10 minuten nodig hebben en vervolgens is hun verhaal zo emotioneel en belastend dat er minstens 20 minuten nodig zijn.  Dat is allemaal niet van tevoren te voorspellen of in te schatten. We gaan om met mensen, niet met materialen of levensmiddelen, die je gericht kunt kopen en af kunt rekenen. 
Dus ja, u dient rekening te houden met een uitlooptijd. 

Zeker ! Mensen leren steeds minder wat normaal is bij ziekte en niet normaal.  Bij Googlen worden ze alleen maar angstiger gemaakt, want het ergste popt dan op. Ook opvoedings-technisch krijgen jonge mensen steeds minder kennis van wat normaal is en niet normaal is.  Heel veel ouders pleasen bijvoorbeeld hun kids continu, ondanks dat hun kids dat geen goed doet.
Heel veel ziekten ontstaan nog steeds door een verkeerde levensstijl van mensen, ook daar moet veel meer aandacht aan besteed worden en mensen moeten daar veel meer mee bezig zijn, om ernstige ziekte op latere leeftijd te voorkomen. 
Er liggen plannen klaar om hier veel mee te gaan doen, wordt vervolgd.

Er is geen dokter Merlin, maar zo is de praktijk genoemd vanwege de eigenschappen van de dwergvalk Merlin (Smelleken in Nederland genoemd) en Merlin de tovenaar.  Maar wil je toch een dokter Merlin, dan wordt daar dokter van Loenen mee bedoeld.