Logo huisartsenpraktijk Merlin

Update Mei 2024

Waar zijn we zelf en patienten de afgelopen maanden tegen aan gelopen?  

1. Dat er een nieuwe huisarts is.
Het is even wennen, maar anders had u misschien geen huisarts gehad of was het CoMED geworden. U weet wel, die partij die patienten en personeel in de kou laat staan, zie hier

2. Er is geen huisarts in de praktijk in de middag aanwezig.
Nou die is er zeker wel en zelfs twee of meer huisartsen. Maar niet in praktijk Merlin zelf , maar 7 minuten daarvandaan in praktijk van Loenen in Zaandam. Dus als er spoed is zijn we er altijd. Overigens vinden veel patienten het geen probleem om eventueel naar Zaandam te komen voor aanvullend onderzoek. Daar maak ik bijvoorbeeld echo’s of heb ik meer mogelijkheden om te opereren
U kunt overigens ’s middags altijd praktijk Merlin binnenlopen om contact te zoeken met onze medische secretaresse Laura via het beeldscherm. Er is een live verbinding naar haar en afhankelijk van wat er is, ook naar de dokter. Ook op die manier zijn we er dus gewoon voor u.  We zijn ’s middags zeker in de buurt, u hoeft zich daar dus geen zorgen over te maken. 

3. De wachtkamer is te klein.
Dat hadden we van tevoren eigenlijk niet bedacht. We hebben wel aanpassingen gedaan aan de wachtkamer om de privacy te verbeteren (extra deuren en deze gaan ook automatisch dicht), maar niet bedacht dat de wachtkamer te klein is geworden. Waarom is deze te klein geworden?
Bijna iedere ochtend houden met zijn drieen spreekuur (2 huisartsen en 1 doktersassistente).  Dat was niet zo. In het verleden hield 1 huisarts spreekuur (Carlo) en deed zijn assistente wat verrichtingen zo nu en dan, maar geen vast spreekuur.  
Dat is nu dus volledig anders, waardoor als we uitlopen, de wachtkamer al snel vol zit. Dit zal gaan veranderen. Alleen is het wel een enorme ingreep in de wachtkamer, want alle binnenmuren zullen eruit moeten, 4 deuren moeten eruit etc… We zijn net gestart met de praktijk, dat zal ergens in een vakantie moeten als de praktijk gesloten is. Daar moeten we helaas nog even mee wachten. 
Het liefst verhuizen we naar een groter pand, maar vindt maar eens wat in deze tijd….

4. De bereikbaarheid is slecht en mensen staan lang in de wacht aan de telefoon.
Ook dat hebben we allemaal in de afgelopen maanden moeten ervaren. De praktijk is natuurlijk overgegaan van een eenmanszaak, naar een praktijk die onderdeel uitmaakt van een groter centrum (Medisch Centrum Zaanzorg Zaandam). Dit maakt dat het drukker is aan de telefoon is. Onze inschatting was van tevoren (in overleg met Carlo en Cecile) dat het wel mee zou vallen, maar dat valt dus tegen. Bovendien hebben we twee vacatures open staan voor doktersassistentes…..zie ze maar eens te krijgen. 

Kortom we zijn daarom hard bezig geweest om oplossingen te zoeken.  We hebben gemerkt dat een aantal patienten het fijn vinden om met ons te mailen.  Nou voldoet in veel gevallen mail onvoldoende aan de privacy richtlijnen en het is minder makkelijk om dat goed bij te houden omdat er spam etc binnenkomt. 

Vandaar dat wij u vragen om de praat-met-de-dokter app te downloaden, omdat u dan makkkelijk, beveiligd ons een appje kunt sturen, waarbij er u allerlei vragen worden gesteld, zodat wij goed weten waar het om gaat. U krijgt dan op werkdagen binnen een aantal uur antwoord. Hoe snel dit kan, moet nog gaan blijken, maar de inschatting is binnen 3 uur.  U kunt dan dus 24/7 berichten aan ons sturen en wij appen gedurende de werkdagen u gewoon terug ! Over deze app komt nog meer op deze website te staan. 

Overigens zijn wij nooit onbereikbaar ! We hebben altijd een telefonische spoedlijn, die u direct doorverbind naar de assistente. 

5. Preventieve check
Wij hebben een aparte ruimte om zelf uw bloeddruk te meten. Wij gaan die ruimte uitbreiden, zodat u zelf uw bloeddruk en andere metingen kunt doen, voordat u bij de assistente of dokter komt.  Dan zit u namelijk wat rustiger. Vaak bij de dokter aan het bureau gaat de bloeddruk wat omhoog namelijk. 
Daarnaast kunt u in de toekomst bovendien ’s middags dezelfde ruimte gaan gebruiken voor een preventieve check. Daar hoort u binnenkort meer over.  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *